Usein kysytyt kysymykset

Vesimittarimme vaihdettiin äskettäin. Nyt lasin alle on ilmestynyt vettä. Mistä se johtuu?
Kyseessä on niin sanottu märkälasimittari, jonka lasin alla on vesivoitelun vuoksi vettä. Se on aivan normaalia, eikä vaadi kuluttajalta mitään toimenpiteitä.

Asumme paritalossa. Kummassakin asunnossa on vesimittari, meidän päässämme on päämittari, jonka mukaan vesilaskut tulevat. Miksi täysin erillisten asuntojen vedenkulutusta ei voi mitata ja laskuttaa täysin erikseen? Onhan kerrostaloissakin erillisiä vesimittareita.
Vesilaitos tekee yhden liittymän omakotitaloon, paritaloon sekä kerros- ja rivitaloon. Jokaista liittymää kohden tulee yksi vesimittari, jonka perusteella vesilaitos laskuttaa. Esimerkiksi kerrostalojen huoneistokohtaiset vesimittarit taas ovat niin sanottuja alamittareita, joiden laskutuksen hoitaa taloyhtiö. Lisätietoja voi kysyä vesilaitokselta.

Jos hanasta ei tule vettä?
Pakkaskautena kannattaa varmistua ensin ettei kiinteistön vesijohdot ole jäätyneet tai tehdäänkö talossa korjauksia, mistä katkos voisi johtua. Asuinalueella saatetaan myös tehdä vesihuoltotöitä, mutta näistä yleensä ilmoitetaan kuluttajille ennen työn aloittamista. Jos asiasta ei ole ilmoitettu, voi kysymyksessä äkillinen vuoto verkostossa tai muu lyhytaikainen huoltokatkos. Jakelukeskeytyksistä pyritään tiedottamaan myös Iisalmen Veden www-sivuilla os. www.iisalmenvesi.fi Tiedossa olevasta vuodosta tulee ilmoittaa vesilaitokselle päivystysnumeroon 0400 670 455

Mikä on veden kovuus? Tarvitseeko tiskikoneessa käyttää pehmennyssuoloja?
Veden kovuus ilmoitetaan joko saksalaisina asteina (°dH) tai millimooleina (mmol/l). Vesi on pehmeää, jos kovuus on alle 4.9 °dH tai alle 0.88 mmol/l. Iisalmen Veden toimittaman verkostoveden kovuus nykyään jää selvästi alle tuon rajan. Yleensä ei ole tarpeen suorittaa veden pehmentämistä esim. astianpesukoneissa. Useimmissa koneissa pehmentämisen rajana käytetään kovuutta 6 °dH. Joidenkin koneiden käyttöohjeissa raja on alempi ja tällöin on syytä noudattaa laitevalmistajan ohjeita.

Milloin vesijohto ja/tai viemäri on uusittava ja miten toimin?
Kiinteistön vesi- ja viemärijohtojen ollessa vanhoja (yli 30 v.) tai jos niissä on ollut vuotoja tai toimintahäiriöitä on niiden uusiminen kiinteistölle ajankohtaista. Kiinteistön lvi-peruskorjauksen, salaojituksen uusimisen tai sadevesiviemärin kiinteistölle rakentamisen yhteydessä vesi- ja viemärijohtojen uusiminen on ajankohtaista.

Vesimittarivaihtojen yhteydessä kartoitetaan myös kiinteistölle tulevan vesijohdon kuntoa, ja siitä informoidaan tarvittaessa kiinteistön omistajaa. Tonttijohtojen uusinnasta ja työn teknisestä toteuttamisesta tulee ottaa yhteyttä Iisalmen Veden vesihuoltoinsinööriin, puh. 040 572 6400.

Haluan liittyä kadulla olevaan hulevesiviemäriin (sadevesiviemäri). Olen liittynyt vesijohtoon ja jätevesiviemäriin. Miten toimin?
Ota yhteys työn teknisestä toteuttamisesta Iisalmen Veden vesihuoltoinsinööriin, puh. 040 572 6400.

PÄIVYSTYS 24H

0400 - 670 455

Hälytys- ja häiriötilanteissa soita Iisalmen Veden päivystysnumeroon.

 

YHTEYSTIEDOT

Käyntiosoite
Pohjolankatu 14, 74100 Iisalmi
Postiosoite
PL 10, 74101 Iisalmi
Sähköposti
vesilaitos@iisalmi.fi

Laskutus- ja liittymäasiat
040 - 830 2667 Toimistosihteeri
Asiakaspalvelu teknisissä asioissa
040 - 572 6400 Vesihuoltoinsinööri

 

AUKIOLOAJAT

Maanantai - torstai: klo 9.00 - 15.00
Perjantai: klo 9.00 - 14.00

Asiakaspalveluun on mahdollisuus varata aikaa myös aukioloajan ulkopuolella toimistosihteeriltä numerosta 040 - 830 2667.